Як працювати в парах
Робота в парах є різновидом роботи в малих групах. Ця форма роботи сприяє набуттю вмінь і навичок співпраці, активного слухання, висловлювання, переконання, вироблення спільного рішення. Роботу в парі варто організувати так:
- Разом прочитайте надане завдання й інформацію стосовно його виконання.
- Визначте, хто говоритиме першим.
- Викладіть свої думки та погляди на проблему по черзі.
- Дійдіть спільної думки.
- Визначте, хто представлятиме результати роботи класу, підготуйтеся до презентації.
Для ефективного спілкування у парах необхідно зважати на кілька моментів.
Зверніть увагу на:
- мову тіла: сідайте обличчям до того, з ким говорите, нахиляйтеся вперед, установіть контакт очима;
- допомагайте співрозмовнику говорити, використовуючи звуки та жести заохочення: кивок головою, доброзичлива посмішка, слова “так-так”;
- в разі потреби ставте уточнюючі запитання, які допомагають прояснити ситуацію, уточнити дещо з уже відомого. Наприклад: “Ти справді маєш на увазі, що ...?” “Чи правильно я зрозуміла, що....?".
- висловлюйтеся чітко, по суті справи, наведіть приклади, пояснюйте свої думки.
Запам’ятайте, чого не слід роботи під час активного слухання:
- Давати поради.
- Змінювати тему розмови.
- Давати оцінки особі, котра говорить.
- Переривати.
- Розповідати про власний досвід.
Як працювати в малих групах
Робота в малих групах сприятиме набуття навичок спілкування та співпраці. Після того як учитель об’єднав вас у малі групи і ви отримали завдання, ваша група за короткий час (3-5 хв.) має виконати це завдання й представити результати своєї групи.
Швидко розподіліть ролі в групі. Оберіть головуючого, посередника, секретаря, доповідача.
Головуючий (спікер):
- зачитує завдання групи;
- організовує порядок виконання;
- пропонує учасником групи висловитися по черзі;
- заохочує групу до роботи;
- за згодою групи визначає доповідача.
Секретар:
- коротко й розбірливо веде записи результатів своєї групи;
- як член групи він має бути готовим висловити думку групи під час підбиття підсумків або допомогти доповідачеві.
Посередник:
- стежить за часом;
- заохочує групу до роботи
Як організувати роботу
Об’єднайте учнів у групи, визначте, хто з них висловлюватиметься першим і запропонуйте обговорити свої ідеї один з одним. Визначте час для обговорення. По завершенні часу на обговорення кожна група представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом.
*****************************************************************************************************************
Як скласти історичне повідомлення
• Аналізувати історичні факти і події – це значить:
* Визначити час (хронологічні рамки), до якого вони відносяться.
* Назвати характерні риси історичних фактів, подій.
* Виділити в цьому переліку головні та другорядні риси (головні – ті, без яких дані
факти чи події втрачають свою значимість).
* Визначити, чи існує зв′язок між фактами, подіями (причина – наслідок).
• Дайте оцінку (значення) подіям, фактам для подальшого історичного розвитку.
• Висновки повинні відноситись до головного в аналізі і мають бути тісно пов′язані з аналізом
раніше розглянутого історичного матеріалу. Порівняти висновки з висновками підручника.
Аналіз → оцінка (значення) → висновок
Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов’язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв’язками історичних подій і явищ:
• коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
• де вони проходили;
• за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
• який розвиток вони отримали надалі;
• яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
• яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
• який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
• випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
• які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
• коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
• на який період історії людства вони припадають;
• як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
• як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
• складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.
Складання історичного портрету
• Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
• Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
• Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
• Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
• У чому значення діяльності цієї особистості.
• Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
АФОРИЗМИ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
ІСТОРІЯ - СВІДОК МИНУЛОГО, СВІТЛО ІСТИНИ, ЖИВА ПАМ’ЯТЬ.ІСТОРІЯ - ЖИТТЯ ПАМ’ЯТІ.
ІСТОРІЯ - ЦЕ СВІДОК ЧАСУ, УЧИТЕЛЬКА ЖИТТЯ.
НЕ ЗНАТИ ІСТОРІЇ - ОЗНАЧАЄ ЗАВЖДИ БУТИ ДИТИНОЮ. ЦИЦЕРОН
ЩОБ ПИСАТИ ІСТОРІЮ ГІДНИМ ЧИНОМ, ПОТРІБНО ЗАБУТИ ПРО СВОЮ ВІРУ, СВОЮ ВІТЧИЗНУ, СВОЮ ПАРТІЮ. П. БУАСТ
ІСТОРІЯ - НАЙВИЩИЙ УЧИТЕЛЬ, В ЯКОГО НАЙГІРШІ УЧНІ. І. ГАНДІ
ІСТОРІЯ - ЦЕ НАУКА ПРО ТЕ, ЧОГО ВЖЕ НЕМАЄ Й НІКОЛИ НЕ БУДЕ.
ІСТОРІЯ - ЦЕ НАСАМПЕРЕД МУЗА.
ІСТОРІЯ - ЦЕ НАУКА ПРО ТЕ, ЧОГО ВЖЕ НЕМА Й НЕ БУДЕ. П. ВАЛЕРІ
ІСТОРІЯ - ЦЕ НАУКА, ЩО ВИВЧАЄ МИНУЛЕ ЛЮДСТВА В УСІЙ ЙОГО КОНКРЕТНОСТІ Й РІЗНОМАНІТНОСТІ.
ІСТОРИК - ЦЕ ЗВЕРНЕНИЙ У МИНУЛЕ ПРОРОК. Ф. ШЛЕГЕЛЬ
ІСТОРИК - ЦЕ НЕРІДКО ЖУРНАЛІСТ, ЗВЕРНЕНИЙ У МИНУЛЕ. К. КРАУС
ІСТОРІЯ - ЗАНАДТО СЕРЙОЗНА СПРАВА, ЩОБ ДОВІРИТИ ЇЇ ІСТОРИКАМ. Й. МАКЛЕОД
ІСТОРІЯ - ЯК М’ЯСНИЙ ПАШТЕТ: КРАЩЕ НЕ ВДИВЛЯТИСЯ, ЯК ЙОГО ГОТУЮТЬ. ХАКСЛІ
ІСТОРІЯ БІЛЬШОЮ ЧАСТИНОЮ ЯВЛЯЄ СОБОЮ ВИДОВИЩЕ, ГАНЕБНЕ ДЛЯ ЛЮДСТВА. ЗЬОЙМЕ
ІСТОРІЯ ВЧИТЬ ЛИШЕ ТОГО, ЧОГО ВОНА НЕ НАВЧИЛА НАРОДИ. ГЕГЕЛЬ
ІСТОРІЯ ЗМУШЕНА ПОВТОРЮВАТИСЬ, ТОМУ ЩО НІХТО ЇЇ НЕ СЛУХАЄ. Л. ПІТЕР
ІСТОРІЯ НЕ ПОВТОРЮЄТЬСЯ - ПРОСТО ІСТОРИКИ ПОВТОРЮЮТЬ ОДИН ОДНОГО. К. РОДЖЕРС
ІСТОРІЯ ПИШЕТЬСЯ ЗА СЦЕНАРІЄМ ПРАВЛЯЧОЇ ВЕРХІВКИ. Ю. РИБНИКОВ
ІСТОРІЯ ПОВТОРЮЄТЬСЯ ДВІЧІ - СПОЧАТКУ У ВИГЛЯДІ ТРАГЕДІЇ, ПОТІМ У ВИГЛЯДІ ФАРСУ. ПЕРЕФРАЗОВАНИЙ К. МАРКС
ІСТОРІЯ ПОВТОРЮЄТЬСЯ, ТОМУ ЩО НЕ ВИСТАЧАЄ ІСТОРИКІВ ІЗ ФАНТАЗІЄЮ.
ПІСЛЯ ОЧИЩЕННЯ ІСТОРІЇ ВІД БРЕХНІ НЕ ОБОВ’ЯЗКОВО ЗАЛИШАЄТЬСЯ ПРАВДА, ІНОДІ - ЗОВСІМ НІЧОГО. С. ЛЕЦ
ІСТОРІЯ ПОВТОРЮЄТЬСЯ. ПЕРЕФРАЗОВАНИЙ ФУКІДІД
ІСТОРІЯ ПОЧИНАЄТЬСЯ ТОДІ, КОЛИ ВЖЕ НІЧОГО НЕМОЖЛИВО ПЕРЕВІРИТИ. В. ВЕРХОВСЬКИЙ
ІСТОРІЯ, ВЛАСНЕ, НЕ ІСНУЄ, ІСНУЮТЬ ЛИШЕ БІОГРАФІЇ. Р. ЕМЕРСОН
ІСТОРІЯ - СКАРБНИЦЯ НАШИХ ДІЯНЬ, СВІДОК МИНУЛОГО, ПРИКЛАД І ПОВЧАННЯ ДЛЯ СЬОГОДЕННЯ, ЗАСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ МАЙБУТНЬОГО.
М. СЕРВАНТЕС
ІСТОРІЯ ЛЮДСТВА - ЦЕ ІСТОРІЯ ЗЛА НА ЗЕМЛІ.
ПЕРЕМОЖЦІ І ПЕРЕМОЖЕНІ МАЮТЬ З ІСТОРІЇ РІЗНІ УРОКИ. В. ШВЕБЕЛЬ
ЖИТТЯ ГЕРОЇВ ЗБАГАТИЛО ІСТОРІЮ, А ІСТОРІЯ ПРИКРАСИЛА ПОДВИГИ ГЕРОЇВ. Ж. ЛАБРЮЙЕР
ІСТОРІЯ НІЧОМУ НЕ УЧИТЬ, А ТІЛЬКИ КАРАЄ ЗА НЕЗНАННЯ УРОКІВ.
В ІСТОРІЇ МИ ДІЗНАЄМОСЯ БІЛЬШЕ ФАКТІВ І МЕНШЕ РОЗУМІЄМО СЕНС ЯВИЩ. КЛЮЧЕВСКИЙ
ІСТОРІЯ СВІТУ - ЦЕ БІОГРАФІЯ ВЕЛИКИХ ЛЮДЕЙ. Т. КАРЛЕЙЛЬ
ІСТОРІЯ - НАШІ КОРЕНІ. БЕЗ НИХ НЕ МОЖЛИВЕ ЖИТТЯ СЬОГОДНІ І В МАЙБУТНЬОМУ. М. АМОСОВ
НАВІТЬ БОГИ НЕ МОЖУТЬ ЗМІНИТИ МИНУЛЕ. АГАФОН
НАША ІСТОРІЯ Є ІСТОРІЄЮ ВЕЛИКИХ ЗАЛЕЖНОСТЕЙ. О. ШПЕНГЛЕР
РОСІЙСЬКА ІСТОРІЯ ДО ПЕТРА ВЕЛИКОГО - ЦІЛКОВИТА ПАНАХИДА, А ПІСЛЯ ПЕТРА ВЕЛИКОГО - ОДНА КАРНА СПРАВА. Ф. ТЮТЧЕВ
ТІ, ХТО ТВОРИТЬ ІСТОРІЮ, ЧАСТО ЗАОДНО Й ФАЛЬСИФІКУЮТЬ ЇЇ. В. БРУДЗИНСЬКИЙ
УСІ ІСТОРИЧНІ ЗАКОНИ МАЮТЬ СВІЙ СТРОК ДАВНОСТІ. М.-ЕШЕНБАХ
ХТО ВИНЕН, ЩО, КРІМ ІСТОРІЇ, МИ НІЧОГО НЕ ВМІЄМО РОБИТИ? Б. КРУТІЄР
АРХЕОЛОГИ ВИКОПУЮТЬ ІЗ ЗЕМЛІ ІСТОРІЮ, ЯКУ ЗАКОПАЛИ ПОЛІТИКИ. Г. ЛАУБ
ЖОРНА ІСТОРІЇ ВИРОБЛЯЮТЬ ПИЛ ВІКІВ. І. ІВАНЮК
МИ ЗАХОПЛЮЄМОСЯ СТАРОВИНОЮ, АЛЕ ЖИВЕМО СУЧАСНІСТЮ. ОВІДІЙ
В ІСТОРІЇ ЗА ВСЕ ВІДПОВІДАЮТЬ НАЩАДКИ. В. КОНЯХИН
УВІЙТИ ДО ІСТОРІЇ ВАЖЧЕ, НІЖ ПОТРАПИТИ В НЕЇ. В. ДОМИЛЬ
МИНУЛЕ ВЧИТЬ СЬОГОДЕННЯ НЕ ПОВТОРЮВАТИ ПОМИЛОК У МАЙБУТНЬОМУ. Л. ЛЕОНОВ
МУДРІСТЬ Є ДОНЬКА ДОСВІДУ. ЛЕОНАРДО ДА ВІНЧІ
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ Є ІСТОРІЄЮ ПЕРЕМОГ ЛЮДЕЙ НАД ЛЮДЬМИ. ЖЕРОМСЬКИЙ
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ Є СУМОЮ ВСЬОГО ТОГО, ЧОГОМОЖНА БУЛО Б УНИКНУТИ. Б. РАССЕЛ
ЗАВЖДИ ПАМ’ЯТАЙ МИНУЛЕ. СТАЦІЙ